Asi každý zaznamenal chaos na letišti Praha-Ruzyně v nakládce a vykládce zavazadel. Situace byla o to složitější, že se jednalo o začátek letní sezóny a tisíce lidí odlétaly na dovolenou. Jaké nároky mají cestující za zpožděná zavazadla? Mají cestující nárok na odškodnění za zpožděný let v důsledku nezvládnuté nakládky zavazadel?

Zpožděný let a zrušený let

Jedním z důsledků nezvládnuté manipulace se zavazadly bylo zpoždění, případně zrušení některých letů. Standardně je možné při zpoždění o 3 hodiny a více nebo zrušení letu požadovat od operující aerolinky náhradu ve výši 250-600 EUR. Výjimka je tzv. mimořádná okolnost, tedy situace, kterou nebyla aerolinka schopna jakkoli ovlivnit, taková pak nárok na odškodnění nezakládá. Obvykle se jedná o rozmary počasí, poškození letadla srážkou se zvířaty a podobně.

Existuje však nárok na odškodnění v případě, kdy v důsledku zavinění letiště neodletí letadlo včas? Byť si letecké společnosti služby letiště hradí a letiště je tedy dodavatel jako kterýkoli jiný, jeho pochybení v takovém případě nárok na odškodnění nezakládá. V obdobné věci již výklad poskytl Evropský soudní dvůr, který ve svém rozhodnutí C-405/23 uvedl, že situace, kdy provozovatel letiště odpovědný za nakládku zavazadel do letadel nemá dostatek personálu, může představovat „mimořádnou okolnost“. Dodal však, že aby byl letecký dopravce, jehož let měl významné zpoždění z důvodu takové mimořádné okolnosti, zproštěn povinnosti platit náhradu cestujícím podle článku 7 tohoto nařízení, musí prokázat, že této okolnosti by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření, a že přijal opatření odpovídající situaci a umožňující odvrátit její následky.

Těžko si ovšem lze představit situaci, kdy by bylo možné odvrátit následky takovéhoto pochybení letiště. Menší letiště disponují zpravidla jedinou handlingovou společností a letecká společnost tak nemá žádnou možnost nakládku uspíšit.

Zpožděná zavazadla a ztracená zavazadla

Některá letadla v důsledku vzniklé situace sice odletěla včas, avšak bez zavazadel cestujících na palubě. Zpoždění samotných zavazadel se však řídí jiným právním předpisem a zde již nárok na náhradu je. Jak tedy postupovat a čeho se může cestující domáhat?

Reklamace

Vaše zavazadlo se na pásu po příletu neobjevilo, co dělat? V první řadě je třeba neprodleně zmířit k přepážce pro reklamaci zavazadel (Lost Baggage/Baggage Claim) a ztrátu zavazadla nahlásit personálu přepážky. Ten s cestujícím následně vyplní tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report) o nedoručení zavazadla. Formulář obsahující mimo jiné referenční číslo a důležité kontakty je třeba uschovat pro pozdější užití.. Pokud se zavazadlo najde je cestující obvykle informován online nebo telefonicky.

Zpožděné zavazadlo

Na dodáni zavadla má letecká společnost 21 dní, po tuto dobu je zavazadlo považováno za zpožděné. Pokud se zavazadlo ztratilo při cestě do destinace, má cestující nárok na náhradu účelně vynaložených nákladů na nákup nezbytných věcí, zejména se jedná o hygienické potřeby, základní ošacení, nezbytné léky. Obsah zavazadla se však může lišit s ohledem na cíl cesty, proto v případě služební cesty může být za nezbytné ošacení považován i oblek s košilí.

Vždy je však třeba nakupovat uvážlivě, značkové oblečení proplaceno pravděpodobně nebude. Od veškerého zakoupeného zboží je třeba uschovat doklady a účtenky.

Lhůta pro uplatnění kompenzace za zpožděná zavazadla je 21 dní a začíná běžet ode dne dodání zavazadla. Kompenzace se vždy uplatňuje u operující aerolinky a přikládají se následujícími doklady:

  • reklamační formulář z letiště (Property Irregularity Report)
  • zavazadlový štítek
  • účtenky a doklady za nákup nezbytných věcí
  • kontaktní údaje a číslo účtu

Ztracené zavazadlo

Není-li zavazadlo nalezeno ve lhůtě 21 dní, považuje se za ztracené. Před uplynutím této lhůty se považuje za ztracené také v případě, že aerolinka ztrátu zavazadla přizná.

Lhůta pro uplatnění kompenzace je 2 roky a začíná běžet ode dne nahlášení ztráty zavazadla. Kompenzace se vždy uplatňuje u operující aerolinky a přikládají se následujícími doklady:

  • reklamační formulář z letiště (Property Irregularity Report)
  • zavazadlový štítek
  • seznam obsahu ztraceného zavazadla
  • účtenky a doklady, případně odhad ceny ztracených věcí
  • kontaktní údaje a číslo účtu

Je nanejvýš doporučeníhodné před každou cestou vyfotit obsah zavazadla pro případné budoucí prokazování vzniklé škody.

Výše náhrady

Výpočet výše náhrady není zcela snadný.  Vyplývá z Montrealské úmluvy o odpovědnosti leteckého dopravce a uvádí se v jednotkách SDR (zvláštní práva čerpání – Special Drawing Rights). Není snadné najít aktuální výši, když většina na internetu dohledatelných vyhotovení obsahuje původní použitou hodnotu 1.000 jednotek. Aktuálně však od roku 2019 platí hodnota 1.288 jednotek. Následným přepočtem aktuálního kurzu lze dospět k částce přibližně 1600 EUR.  

Závěrem 

Posouzení nároku na odškodnění ve věci zpožděného nebo ztraceného zavazadla není snadné i s ohledem na měnící se výši odškodnění. Nechcete přijít o své peníze, svěřte řešení problému nám, posouzení je nezávazné a je vždy ZDARMA