Byť se zákon změnil již před více než pěti lety, stále se mnoho lidí řídí starou úpravou a reklamace zájezdu je následně neúspěšná. Chybami při reklamaci se můžete připravit až o desítky tisíc korun, které by vám cestovní kancelář měla vrátit. Jaký je tedy správný postup, při které se nepřipravíte o své nároky.

Reklamujte včas! 

Ještě dnes je při vyhledávání informací mezi prvními odkazy 30 denní lhůta od návratu z destinace. Tento postup je však špatný a reklamace opožděná. Včasnost reklamace je velmi důležitá. Jak tedy správně reklamovat? NEPRODLENĚ, IHNED!  Jakmile zjistíte na dovolené vadu, je třeba takovou vadu oznámit cestovní kanceláři obratem, aby byla schopna zajistit nápravu. Není k dispozici delegát nebo formulář? Nevadí, pište email do cestovní kanceláře, jen to dělejte rychle. CK se rády ohánějí tím, že pokud by jim některá vada byla včas nahlášena, mohly zajistit nápravu. V případě například chybějících ručníků, nebo špatného úklidu mají pravdu a soud to zohlední.

Reklamujte všechno, co je špatně

Existují vady, které jsou zjevné a cestující je řádně reklamuje. Existují však vady, které na první pohled nejsou tak zcela viditelné a klient na ně při reklamaci často zapomínají. Například pokud cestovní kancelář změní hotel, téměř vždy je reklamována změna hotelu, často ale klienti zapomínají například na odlišnou vzdálenost od pláže, případně od města, která může být reklamována samostatně. Také pokud se původní hotel uvolní a cestující jsou přesunuti, zapomínají vytknout stěhování, tato vada je přitom ohodnocena až 14% slevy z ceny zájezdu. Nepřicházejte zbytečně o tisíce. Nevíte, co reklamovat? Nejčastější vady jsou uvedeny v tzv. Frankfurtské tabulce.

Foťte, natáčejte a zajistěte si svědky

Ne, jedna fotografie špinavé pláže opravdu nestačí. Pokud chcete mít šanci s reklamací a nárokem na slevu uspět, pak je potřeba vady prokázat. Zapomeňte na to, že při případném soudu delegát dosvědčí, co opravdu viděl. V případě dohadování s cestovkou jste na to sami a jen kvalitní příprava zajistí úspěch.

Takže co si připravit. Závady jako změna hotelu, stěhování a další jsou celkem jednoduché, budou stačit fotografie, navíc CK tyto vady málokdy sporují. Co hluk, zápach a nekvalitní strava? Zde je dobré připojit i video záznam a svědky. Při vadách, které lze zachytit na fotografii je dobré mít fotografie celého pokoje, nejlépe z několika úhlů. Úplně nejlepší je však video už od vstupu do pokoje, které zachytí i číslo pokoje. Fotka s kartičkou, kde je číslo uvedeno je pak příjemný bonus.

Nenechte se utáhnout na pár drobných 

CK uznala chybu a poslala 5% slevu. Milé gesto, řeknete si. Není. Pokud obdržíte 5% slevu, obvykle máte nárok na mnohem víc. Rozdíly mezi tím, co klienti obdrží dobrovolně, a tím, co pro ně získáme jsou obvykle v řádu tisíců, spíše desetitisíců korun. Pokud jste částku obdrželi na účet, ještě není nic ztraceno a můžete chtít víc. Přijaly jste namísto slevy výlet do delfinária? To už může být bráno jako dohoda o narovnání a další nároky nemusí být jisté. Otázka pak je, jestli výlet za 40 EUR vynahradí slevu za 800 EUR.

Závěrem 

Každý rok se spousta nespokojených cestujících připraví o peníze jen pokažením reklamace zájezdu. Nepatřete mezi ně.

Reklamovali jste správně? Cestovní kancelář vady neodškodnila, nebo nabídla drobné? Obraťte se na nás, posouzení je nezávazné a je vždy ZDARMA